မူလစာမ်က္ႏွာ၊ ကဗ်ာ၊ဟာသ၊ ၀တၳဳ၊ ေဆာင္းပါး၊ ခရီးသြား၊ ခံစားမႈ၊ ဘာသာျပန္

Friday, November 30, 2012

ေ၀ရဥၨာ ဒုိင္ယာရီ


    ကြ်ႏု္ပ္၏အမည္သည္ ေမာဂၢလာန္ျဖစ္၏။ ကြ်ႏု္ပ္ကုိ တန္ခုိးႏွင့္ပတ္သက္၍ လူသိမ်ားသည္။ ျမတ္ဗုဒၶကလည္း ကြ်ႏု္ပ္အား တန္ခုိးအႀကီးဆုံးရာထူးျဖစ္ေသာ ဧတဒဂ္ဘြဲ႔ကုိ ခ်ီးျမင့္ထား၏။ ကြ်ႏု္ပ္၏ တန္ခုိးဣဒၶိပါဒ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ နေႏၵာပနႏၵနဂါးမင္းကုိ ခြ်တ္ခန္း၊ သိၾကားမင္း၏ ေ၀ဇယႏၱာျပသာဒ္ကုိ ေျခမျဖင့္ညွပ္၍ လႈပ္ခါျပခန္း၊ ေဒ၀ဒတ္ေနာက္ ပါသြားေသာ တပည့္ ရဟန္းငယ္တုိ႔ကုိ တန္ခုိးျပ၍ စည္းရုံးခန္းစသည္တုိ႔ကိုသာ လူသိမ်ားၾကသည္။ ကြ်ႏ္ုပ္ရဟန္း ျဖစ္ခါစက ျဖစ္ပ်က္ခဲ့ေသာ တန္ခိုးႏွင့္ပတ္သက္သည့္ ဇာတ္လမ္းတစ္ခုမွာ လူသိနည္းလွေပသည္။ ထုိဇာတ္လမ္းသည္ ျမတ္ဗုဒၶေ၀ရဥၨာျပည္၌ ဆယ့္ႏွစ္၀ါေျမာက္ ၀ါဆုိ၀ါကပ္စဥ္က ျဖစ္ပြားခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
    

တစ္ခါက ျမတ္ဗုဒၶႏွင့္ တပည့္ရဟန္းငါးရာသည္ ေ၀ရဥၨာျပည္သုိ႔ ၾကြခ်ီခဲ့ေလသည္။ ထိုအထဲတြင္ ကၽြႏု္ပ္လည္း ပါ၀င္သည္။ "၀င္၀င္ခ်င္း ေဆာက္နဲ႔ထြင္း" ဆုိသကဲ့သုိ႔ ခရီးေရာက္မဆုိက္ ေ၀ရဥၨာပုဏၰားႀကီး ဆုိက္ေရာက္လာပါသည္။ ေ၀ရဥၨာပုဏၰားႀကီးသည္ ႏွယ္ႏွယ္ရရ ပုဂၢဳိလ္မဟုတ္။ နာမည္ႀကီး ျဗာဟၼဏဆရာႀကီးတစ္ဦးျဖစ္သည္။ သူ၏နာမည္ရင္းမွာ ဥဒယျဖစ္ သည္။ ေ၀ရဥၨာၿမိဳ႕၌ ေနထုိင္သူျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ေ၀ရဥၨာပုဏၰားႀကီးဟု ေခၚဆိုၾကျခင္းျဖစ္ သည္။ ျဗာဟၼဏမ်ိဳးရုိးမွ ဆင္းသက္ေပါက္ဖြားလာသူ၊ အသက္အရြယ္ ႀကီးရင့္သူ၊ မင္းႏွစ္ ဆက္သုံးဆက္ႀကံဳခဲ့ၿပီးျဖစ္သျဖင့္ အေတြ႔အႀကဳံမ်ားသူစသည္ျဖင့္ ထင္ေပၚေက်ာ္ၾကားသူလည္း ျဖစ္သည္။
    

ပုဏၰားႀကီးသည္  ဗုဒၶ၏ဂုဏ္သတင္းေက်ာ္ၾကားမႈကုိ စုံစမ္းလုိ၍ ေရာက္ရွိလာျခင္း ျဖစ္သည္။ ျမတ္ဗုဒၶကလည္း ၀မ္းေျမာက္ဖြယ္ ႏုတ္ခြန္းဆက္စကားမ်ားျဖင့္ ဆီးႀကိဳေလသည္။ ပုဏၰားႀကီးသည္ အုိမင္းရင့္ေရာ္ေနၿပီ ျဖစ္သည္။ ျမတ္ဗုဒၶသည္ ႏုပ်ိဳငယ္ရြယ္သည္။ ေလာကေ၀ါဟာရအရ ဖေအႏွင့္သားပမာ ျဖစ္ေန၏။ ပုဏၰားတို႔၏ယဥ္ေက်းမႈအရျဖစ္ေစ၊ ေလာကထုံးစံအရျဖစ္ေစ ငယ္သူက ႀကီးသူကုိ ရုိေသေလးစားရမည္။ ေနရာမွ ထေပးရမည္။ ခရီးဦး ႀကိဳဆုိရမည္ ျဖစ္သည္။ ယခုမူကား ျမတ္ဗုဒၶက ထုိင္ၿမဲထုိင္ေနသည္။ ပုဏၰားႀကီးသည္ ျမတ္ဗုဒၶ၏ အျပဳအမူကုိ သည္းမခံႏုိင္ေသာေၾကာင့္ အရွင္ေဂါတမသည္ ႀကီးသူတုိ႔အား မရိုေသ၊ မေလးစားဟု ကၽြႏု္ပ္ ၾကားဖူးထား၏။ ယခု ၾကားသည့္အတုိင္း အမွန္ျဖစ္ေန၏။ အရွင္ေဂါတမသည္ ႀကီးသူတုိ႔အား ရုိေသေလးစားမႈ (၀ုၯာပစာယနဓမၼ)၌ သာယာသူ၊ ေမြ႕ေလ်ာ္သူ မဟုတ္၊ ႀကီး သူတုိ႔အား ပူေလာင္ေစသူျဖစ္၏စသျဖင့္ အခ်က္(ဂ)ခ်က္ျဖင့္ စြပ္စြဲကဲ့ရဲ႕၍ ျပစ္တင္ရႈတ္ခ်ေလ၏။
    

ဗုဒၶက ပုဏၰားႀကီး၏ စြပ္စြဲကဲ့ရဲ႕မႈမ်ားကုိ သည္းခံခြင့္လြတ္၍ ပရိယာယ္တစ္မ်ိဳးျဖင့္ ျပန္လည္ေခ်ပ၍ ရွင္းလင္းေျပာဆုိေလ၏။ ပုဏၰားႀကီး၏ေဒါသကုိ ေမတၱာျဖင့္ ႏူးညံ့သိမ္ေမြ႕ ေစၿပီးေနာက္ ေလးနက္သိမ္ေမြ႔ခက္ခဲေသာ စ်ာန္မဂ္ဖုိလ္တရားမ်ားကို ရွင္းလင္းေဟာျပေတာ္မူ၏။ ပုဏၰားႀကီးသည္ ဗုဒၶ၏ စ်ာနကထာ၊ မဂၢကထာတုိ႔ကုိ ၾကားနာရေသာအခါ လြန္စြာအံ့ဩ၍ ႏွစ္သက္မႈပီတိမ်ား တဖြားဖြားျဖစ္ပြားခဲ့ေလ၏။  ျမတ္ဗုဒၶက မိမိသည္ အ၀ိဇၨာဥခြံအတြင္းမွ ေဖာက္ထြက္ကာ ၀ိဇၨာအလင္းကမၻာသုိ႔ ဦးစြာ ေရာက္ရွိသူျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေလာကတြင္ မိမိသည္သာ အႀကီးဆုံး၊ အျမတ္ဆုံးျဖစ္သည္-ဟု ေဟာျပေတာ္မူ၏။ ပုဏၰားႀကီးသည္ လြန္စြာေက်နပ္ႏွစ္သက္ကာ သရဏဂုံေဆာက္တည္၍ ရတနာသုံးပါးကုိ ၾကည္ညိဳဆည္းကပ္ေသာ ဥပါသကာတစ္ဦး ျဖစ္လာေလ၏။ ပုဏၰားႀကီးသည္ ျမတ္ဗုဒၶအား ေ၀ရဥၨာျပည္၌ ၀ါဆုိ (သတင္းသုံး)ပါရန္ ေတာင္းပန္ေလွ်ာက္ထားေလ၏။ ျမတ္ဗုဒၶကလည္း လက္ခံေတာ္မူသည္။
    

နာမည္ေလးက လွပါသည္။ ေ၀ရဥၨာ။ စားစရာမွာ ဗလာနတၳိ။ ေ၀ရဥၨာၿမိဳ႕သုိ႔ ကၽြႏ္ုပ္တုိ႔ ေရာက္သြားသည့္အခ်ိန္မွာ မုိးေခါင္ေရရွားေနခ်ိန္ျဖစ္၏။ အစာေရစာ ငတ္မြတ္ေခါင္းပါးေန၏။ သတၱ၀ါမ်ားလည္း ေသေၾကပ်က္စီးမႈ မ်ားလာ၏။ တစ္ၿမိဳ႕လုံးလည္း လူရုိး၊ ေကာက္ရုိးမ်ားျဖင့္ ေဖြးေဖြးျဖဴေန၏။ ဗုဒၶႏွင့္ရဟန္းေတာ္မ်ားသည္ ဆြမ္းခံ၍ မရပါ။ ေ၀ရဥၨာၿမိဳ႕သည္ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး ညံ့ဖ်င္းေသာေၾကာင့္ ျပင္ပႏွင့္လည္း အဆက္အသြယ္ျပတ္ေန၏။ ထုိအခ်ိန္ တြင္ ဥတၱရာပထတုိင္းမွ ျမင္းကုန္သည္မ်ား ရုတ္တရက္ေရာက္ရွိလာသည္။ ျမင္းကုန္သည္တုိ႔က ဗုဒၶႏွင့္သံဃာေတာ္တုိ႔အား မုေယာဆန္မ်ား လွဴဒါန္းေလ၏။ မုေယာဆန္သည္ ၾကမ္းလြန္းေသာေၾကာင့္ ပုဆိန္ျဖင့္ ေပါက္စားရမလုိ ျဖစ္ေန၏။ ရဟန္းေတာ္တို႔သည္ ထုိမုေယာ ဆန္ၾကမ္းမ်ားကုိ ထုေထာင္း၍ သုံးေဆာင္ရေလ၏။ အရွင္အာနႏၵာသည္ မုေယာဆန္တုိ႔ကို ထုေထာင္း၍ ဗုဒၶအားဆက္ကပ္ေလ၏။ နတ္တုိ႔ကလည္း ထုိမုေယာဆန္ထဲသုိ႔ နတ္ဩဇာမ်ား ထည့္ၾကေလ၏။ တစ္ေန႔ေသာအခါ အရွင္အာနႏၵာ၏ မုေယာဆန္ေထာင္းထုသံကုိ ျမတ္ဗုဒၶ ၾကား၍ အေၾကာင္းစုံ ေမးျမန္းၿပီး "ေကာင္းေပစြ၊ ေကာင္းေပစြ၊ ခ်စ္သား အာနႏၵာ၊ သူေတာ္ ေကာင္းျဖစ္ၾကေသာ သင္တုိ႔သည္ ဒုဗၻိကၡ(ငတ္မြတ္ေခါင္းပါးျခင္း)၊ ေလာဘ(အလုိရမၼက္ႀကီး ျခင္း)၊ ဣစၦာစာရ(လုိခ်င္ႏွစ္သက္ျခင္း)တုိ႔ကို ေအာင္ျမင္ေလၿပီ။ ေနာင္လာေနာက္သားတုိ႔ သည္ (ဆန္ၾကမ္းမ်ားကုိ မဆိုထားဘိ) အသားေရာျပြန္း ဒံေပါက္ဆြမ္းကိုပင္ အထင္အျမင္ေသးၾကလိမ့္မည္"ဟု မိန္႔ေတာ္မူေလသည္။
   

 (မွတ္ခ်က္။ ။ အရွင္အာနႏၵာသည္ ထုိစဥ္က ဗုဒၶ၏ အလုပ္အေၾကြးမျဖစ္ေသးပါ။ ဗုဒၶ၏ ၀ါေတာ္(၂၀)အတြင္းတြင္ မၿမဲအလုပ္အေၾကြးရဟန္းမရွိေသးပါ။ တစ္ခါတရံ နာဂသမာလမေထရ္၊ ရံခါ နာဂိတမေထရ္၊ ရံခါ ဥပ၀ါဏမေထရ္၊ ရံခါ သာဂတ၊ ရံခါ သုနကၡတၱ၊ ရံခါ ေမဃိယ မေထရ္ဟူေသာ မေထရ္(ရ)ပါးတုိ႔က ျပဳစုလုပ္ေကၽြးၾက၏။) 
   

 ေ၀ရဥၨာျပည္၏ ကပ္ေဘးႀကီးသည္ အဆုံးမသတ္ေသးပါ။ ေ၀ရဥၨာပုဏၰားႀကီးႏွင့္ ၿမိဳ႕သူ၊ ၿမိဳ႕သားတုိ႔ကလည္း ဘုရားရွင္ႏွင့္ သံဃာေတာ္တုိ႔ကုိ ဆြမ္းလွဴဒါန္းဖုိ႔ ေမ့ေလ်ာ့ေနၾကေလ၏။ ဤသုိ႔ ေမ့ေလ်ာ့ေနျခင္းမွာ မာရ္နတ္က လွည့္ပတ္ထားေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ဘုရားရွင္ သည္ ထုိႏွစ္အဖုိ႔ စမၸာ၊ သာ၀တၳိ၊ ရာဇၿဂိဳလ္စေသာ ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ား၊ တာ၀တိံံံသာကဲ့သုိ႔ေသာ နတ္ဘုံမ်ား၌ သီတင္းသုံးပါကလည္း ၀ဋ္ေၾကြးမွ လြတ္မည္မဟုတ္ပါ။ "ဘုရားရွင္သည္ ကႆပဘုရားလက္ထက္ ပုဏၰားတစ္ဦးျဖစ္ခဲ့စဥ္ ရဟန္းေတာ္မ်ားကုိ စားေကာင္း ေသာက္ဖြယ္မ်ားကို စားၿပီး အေခ်ာင္ေနသူေတြ" ဟု စြပ္စြဲကဲ့ရဲ႕ဖူးေလသည္။ ထုိ၀ဋ္ေၾကြးကုိ ယခုျပန္လည္ခံရျခင္း ျဖစ္သည္။ ဘုရားရွင္တုိ႔ေတာင္ ၀ဋ္ေၾကြးကုိ ေရွာင္လြဲ၍ မရပါလားဟု သတိသံေ၀ဂယူရမည္ ျဖစ္၏။
    

ကၽြႏု္ပ္သည္ ရဟန္းငယ္မ်ားအဖုိ႔ ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးျဖစ္ေနေလ၏။ အရွင္သာရိ ပုတၱရာသည္လည္း ထုိ႔အတူပင္ ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးျဖစ္ေလ၏။ ေခါင္းေဆာင္သည္ ေခါင္းေရွာင္၍ မရပါ။ ေခါင္းေဆာင္သည္ ငယ္သားမ်ား၏ အခက္အခဲမ်ားကုိ ေျဖရွင္းေပးဖုိ႔ရန္ တာ၀န္ရွိ၏။ ထုိတာ၀န္ကုိ ကၽြႏု္ပ္၏ တန္ခုိးဣဒၶိပါဒ္ျဖင့္ ေျဖရွင္းရန္ ႀကံစည္မိ၏။
    

ဤကမၻာေျမႀကီး၏ေအာက္၌ ေျမဆီေျမလႊာမ်ားရွိ၏။ ထုိေျမဆီေျမလႊာတုိ႔သည္ ပ်ားသကာကဲ့သို႔ ခ်ိဳျမေန၏။ ကၽြႏု္ပ္သည္ လက္တစ္ဖက္ေပၚတြင္ သတၱ၀ါမ်ားကုိ တင္ထားၿပီး က်န္လက္တစ္ဖက္ျဖင့္ ဤကမၻာေျမႀကီးကုိ လွန္ကာ ထုိေျမဆီေျမလႊာမ်ားကုိ သုံးေဆာင္ေစမည္ ျဖစ္၏။ ထုိအႀကံအစည္ကုိ ဗုဒၶက ပယ္ခ်ခဲ့ေလသည္။
    

ဗုဒၶက ေနာက္ထပ္အဘယ္သုိ႔ ျပႏုိင္ေသးသနည္းဟု ေမးျမန္းေတာ္မူ၏။ ကၽြႏ္ုပ္လည္း ေျခတစ္လွမ္းျဖင့္ ေျမာက္ကၽြန္းသုိ႔ ၾကြလွမ္းႏုိင္ေစရန္ လမ္းခရီးကို က်ဳံ႕ပစ္မည္ဟု ေလွ်ာက္ထားေသာအခါ ဗုဒၶက ပယ္ခ်ေတာ္မူျပန္သည္။ ဗုဒၶက ကၽြႏု္ပ္၏အႀကံကုိ ပယ္ခ်ျခင္းမွာ ေနာင္လာေနာက္သားမ်ားအတြက္ ျဖစ္သည္။ ေနာင္အနာဂတ္တြင္လည္း ဤျပႆနာမ်ိဳး ေပၚေပါက္လာဦးမည္ျဖစ္၏။ ထုိအခါ တန္ခုိးဣဒၶိပါဒ္ျဖင့္ မေျဖရွင္းႏုိင္ပါက ဘုရားရွင္၏ တပည့္မ်ားကုိ  အထင္ေသးခံရမည္မွာ ေျမႀကီးလက္ခတ္မလြဲႏုိင္ပါ။ လူအမ်ား၏ အထင္အျမင္ေသးျခင္းကုိ ခံရပါက ဆြမ္း၊ သကၤန္း၊ ေက်ာင္း၊ ေဆး ပစၥည္းေလးပါးရွားပါးကာ သာသနာ့တာ၀န္မ်ားကုိ ထမ္းေဆာင္ႏုိင္မည္မဟုတ္။ သာသနာျပဳလုပ္ငန္းမ်ား ခက္ခဲသြားမည္ျဖစ္၏။ လူအမ်ားအဖို႔လည္း အရိယာႏြယ္၀င္ သံဃာေတာ္အရွင္တုိ႔ကုိ ျပစ္မွားေသာ အကုသုိလ္ကံေၾကာင့္ အပါယ္ငရဲသုိ႔ မုခ် က်ေရာက္ေပလိမ့္မည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ၀မ္းေရးကုိ တန္းခိုးျဖင့္ မေျဖရွင္းေစလုိ ျခင္း ျဖစ္သည္။ အရွင္သာရိပုတၱရာသည္လည္း ေခါင္းေဆာင္ပီပီ ေနာက္လုိက္ငယ္သားမ်ား၏ အေရး၊ သာသနာ့အေရးကုိ သူ၏ႀကီးမားေသာ ပညာဉာဏ္ျဖင့္ ေျဖရွင္းဖုိ႔ရန္ တစ္ပါးတည္း ႀကံစည္ေနေလ၏။ ပုထုဇဥ္တုိ႔သည္ ေလာကဓံဆုိးမ်ားႏွင့္ ရင္္ဆိုင္ေတြ႕ႀကဳံရပါက ကုိယ္က်င့္တရားမ်ား ပ်က္ျပားတတ္ၾကေလ၏။ ယခုေ၀ရဥၨာျပည္၏ ဒုဗၻိကၡေဘးကုိ ရဟန္းေတာ္မ်ား လည္း ရင္ဆုိင္ေနရၿပီ။ ေနာင္အနာဂတ္တြင္ ဤျပႆနာမ်ိဳး ေပၚေပါက္လာႏုိင္သည္။
    

ထုိကဲ့သုိ႔ေသာ ျပႆနာမ်ိဳးမေပၚေပါက္ေသးခင္ ယခုကတည္းက စည္းမ်ဥ္းဥပေဒ (၀ိနည္းသိကၡာပုဒ္)မ်ား သတ္မွတ္ျပ႒ာန္း(ပညတ္)ထားသင့္သည္ဟု အရွင္သာရိပုတၱရာက ႀကံစည္မိေလသည္။ ဤအႀကံကုိ ဘုရားရွင္အား ေလွ်ာက္ထားေလ၏။ ဘုရားရွင္က ရဟန္းေတာ္မ်ားၾကားတြင္ ေလာဘ၊ ဒိ႒ိ၊ မာနဟူေသာ အာသေ၀ါတရားမ်ား ျဖစ္ပြားေပၚေပါက္လာမွ သိကၡာပုဒ္မ်ားကုိ ပညတ္မည္ဟု မိန္႔ေတာ္မူ၍ အရွင္သာရိပုတၱရာ၏ အႀကံကိုလည္း ပယ္ခ်ခဲ့ေလသည္။
   

 ေ၀ရဥၨာျပည္၏ ကပ္ႀကီးလည္း ၿပီးဆုံးသြားၿပီ။ ၀ါလည္း ကၽြတ္ေလၿပီ။ ဘုရားရွင္သည္ အရွင္အာနႏၵာကုိ ေခၚ၍ ေ၀ရဥၨာပုဏၰားထံ ပန္ၾကားဖုိ႔ရန္ ၾကြသြားေလသည္။ မိမိတုိ႔ကုိ ပင့္ဖိတ္ထားေသာ ဒါယကာတုိ႔အား ပန္ၾကားအသိေပးၿပီးမွ ေဒသစာရီၾကြခ်ီျခင္းသည္ ဘုရားရွင္တုိ႔၏ ထုံးစံျဖစ္သည္။
    

ဘုရားရွင္ၾကြလာေသာအခါ ေ၀ရဥၨာပုဏၰားႀကီးက မိမိသည္ ဃရာ၀ါသ၊ ကိစၥမ်ား ေျမာင္၊ လူတုိ႔ေဘာင္တြင္ ေနထုိင္ရသူျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သတိေမ့ေလ်ာ့ကာ အရွင္ဘုရားတုိ႔ကုိ ပစ္ထားမိပါသည္ဟု ေတာင္းပန္ေလွ်ာက္ထားေလ၏။ ထုိ႔ေနာက္ ဘုရားရွင္ႏွင့္ သံဃာေတာ္တုိ႔အား ဆြမ္း၊ သကၤန္းမ်ား လွဴဒါန္းဆက္ကပ္ေလ၏။ ဘုရားရွင္က ဆြမ္းအႏုေမာဒနာတရား ေဟာၾကားၿပီးေနာက္ ဆက္လက္၍ သာသနာျပဳရန္ ေဒသစာရီ ၾကြခ်ီခဲ့ေလသည္။ ေ၀ရဥၹာမွ တစ္ဆင့္ ေသာေရယ်ျပည္၊ သကၤႆျပည္၊ ကဏၰကုဇၨအရပ္၊ ပယာဂဆိပ္ကမ္း၊ ဂဂၤါျမစ္တုိ႔ကုိ ျဖတ္သန္းကာ ဗာရာဏသီ၊ ေ၀သာလီျပည္မ်ားသုိ႔ အစဥ္အတုိင္းၾကြခ်ီကာ သာသနာေတာ္ကုိ ျဖန္႔ခ်ီခဲ့ေလသည္။

  ျမတ္ဗုဒၶ၏ ေ၀ရဥၨာသာသနာျပခရီးမဟာသည္ စိတ္၀င္စားဖြယ္၊ သံေ၀ဂရဖြယ္၊ ေလးစားၾကည္ညိဳဖြယ္၊ သခၤန္းစာယူဖြယ္မ်ားျဖင့္ ျပည့္ႏွက္ေနေလ၏။ သာသနာေတာ္ထြန္းကားျပန္႔ပြားေရးအတြက္ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး ညံ့ဖ်င္းေသာ ခရီးၾကမ္းမ်ားကို ရင္ဆုိင္ခဲ့ရျခင္း၊ ေ၀ရဥၨာပုဏၰားႀကီး၏ ေဒါသစကားလုံးမ်ားကို ေမတၱာႏွလုံးသားျဖင့္ အႏုိင္ယူခဲ့ျခင္း၊ ဒုဗၻိကၡေဘးမ်ား၊ ရာသီဥတုေဘးမ်ားကုိ သည္းခံခဲ့ျခင္းတုိ႔သည္ အနာဂတ္သာသနာျပဳရဟန္းေတာ္တုိ႔အတြက္ ဂုဏ္ယူအားတက္ဖြယ္၊ အတုယူေလးစားလုိက္နာဖြယ္ ျဖစ္ပါေၾကာင္းကုိ ကၽြႏု္ပ္၏  ေ၀ရဥၨာခရီး ဒုိင္ယာရီက မွာတမ္းျပဳခဲ့ခ်င္ပါ၏.................။

   


                                        ပုံ   
အရွင္မဟာေမာဂၢလာန္
ေခတၱ=ေ၀ရဥၨာ
ဘီစီ=၅၈၇


(၂၀၀၇ ခုႏွစ္ထုတ္၊ မႏၱေလး၊ ႏုိင္ငံေတာ္ပရိယတၱိသာသနာ့တကၠသုိလ္မဂၢဇင္းတြင္ ေရးခဲ့ေသာ ေဆာင္းပါး)            
  


 
             
       
   

Sunday, November 18, 2012

Historical Beginning of Theravada Tradition


Theravada is combined with “Thera and vada”. Thera derives from Thira. The definition of Thira is stable or firm. The word “firm” is also called Sīla, Samādi and Piññā according to the commentary of Theragāthā, Therīgāthā and Apādāna. 
Those who are endowed with these qualities are called Thera. Vada means the teaching of the Thera. So, according to “Therānam Vado Theravādo” the teaching of Thera is called Therava. That is Another definition of Theravada Tradition.
            Theravada means the opinion of the senior monks of Buddha’s disciples. After the Buddha passed away, Ven. Mahākassapa led and held the first Buddhist Council participating Five hundred Arahants.
            They accepted this word that “Handa mayam āvuso dhammam ca vinayam ca sangāyāma” encouraged by Ven. Mahākassapa. Then, they collected all Buddha’s teachings and counted how much Dhamma and Vinaya. All Dhamma and Vinaya were classified systematically.    
Then, within hundred years, in order to examine and suppress the practices of unlawful ten points from the Vinaya held by Vajjian monks, Theras held the Second Buddhist Council. Led by Ven. Yasa, Revata and Sabbakāmī, that council was performed with seven hundred monks. There were different views about Vinaya between the two councils.
After the Socend Buddhist Council, there arose different views as regards Dhamma. It is consider ed that Kathāvatthu composed by Moggaliputtatissa had developed philosophical points of views.  Regarding the views of Dhamma, there developed 7 schools in Mahāsanghika and 11 schools in Thera vāda within three hundred centuries B. C. Many years later, Mahāsanghika became Mahāyāna. The eleven sets are Mahisāsaka, Vijjiputtaka, Dhammaguppattika and Sabbatthivāda, etc. Mahāsan ghikas were also divided as Gokulika, Paññattivāda, Cetiyavāda and so on. Theravāda school gradually declined from India. But its branch continues to survive in Sri Lanka and South East Asia.
First and second Buddhist Councils arose depending on Vinaya problems. The third Buddhist Council arose depending on Dhamma because there were arguments each other on the Dhamma.
            After the Third Buddhist Council, with Āsoka’s patronage, Moggaliputta Tissa sent religious missions to nine different countries for the introduction, development and spread of Buddhism. Buddhism flourished depending on geographical area as Northern Buddhism and southern Buddhism.
The Theravada school bases on its practice and doctrine especially the Pāli Canon and its commentaries. After being orally transmitted for a few centuries, the Pāli canon and commentaries were written in the last century BC.
            Theravāda is primarily practiced today in Sri Lanka, Burma, Laos, Thailand, Cambodia as well as small portions of China, Vietnam, Malaysia and Bangladesh. It has a growing at presence in Europe and America.
            In conclusion, the early three councils were held in India. They are regarded as early historical beginning of Theravāda Tradition. Theras participated in all councils. So, Theravāda is nothing but the opinion of the senior monksof Buddha’s disciples.                                                                                                                          


  




Wednesday, November 14, 2012

ကုသုိလ္ ေမွ်ာ္ေနသူမ်ား

ခ်င္းျပည္နယ္က လြမ္းေမာဖြယ္ရာ ခ်င္းရြာတစ္ရြာ
ေမာင္ရွိန္းေဗြ တစ္ေယာက္ ေက်ာင္းေပၚေရာက္ေနတာ ေနကုန္ေတာ့မည္။ ဘာကိစၥ လည္း ေမးမရ။ ကုိယ္ေမးတာ သူနားမလည္၊ သူေျပာတာ ကုိယ္နားမလည္။ သူက ခ်င္းလူမ်ိဳး၊ ဗမာစကား မတတ္။ ကုိယ္က ဗမာ၊ ခ်င္းစကား တစ္လုံး၊ ႏွစ္လုံးပဲ သိသူ။
          တေရြ႕ေရြ႕နဲ႔ ေနေစာင္းလာေခ်ၿပီ။ ျမဴေတြ မႈိင္းလာသည္။ တစ္ေတာလုံး၊ တစ္ေတာင္ လုံး အုံ႔ဆုိင္းဆုိင္းနဲ႔ အေအးဓာတ္ေတြ လြမ္းပတ္လာေခ်ၿပီ။ ခ်င္းေတာင္သည္ ေအးျမမႈရွိ သည္။ သုိ႔ေသာ္ ၀န္က်င္ကုိ ကာစီးထားတဲ့ ျမဴမႈံ၊ မင္းလြင္ေတြက ၀န္းက်င္ကုိ ကားဆီးေန တတ္သည္။ ျမဴမႈံမင္းလြင္ေတြ ၾကားကပဲ ကုိယ္လုိရာခရီးကုိ စမ္းတ၀ါး၀ါး ေလွ်ာက္လွမ္းရ ေတာ့သည္။ ေတာင္တန္းသာသနာျပဳရဟန္းတစ္ပါးအေနနဲ႔ တစ္စိမ္းတရံဆန္တဲ့ နယ္ေျမမွာ စမ္းတ၀ါး၀ါးနဲ႔ ခရီးႏွင္ေနရသည္။ အရာရာကုိ သည္းခံ၍ အေျခအေနၾကည့္ၿပီး မီးစင္ၾကည့္က ရေတာ့မည္။   
          ဗမာစကားျပန္ေပးႏုိင္သူ ခ်င္းလူငယ္တစ္ဦး ေရာက္လာသည္။
"...ဒကာ...ေမာင္ရွိန္းေဗြ ငါ့ေက်ာင္းမွာ တစ္ေနကုန္ ထုိင္ေနတာ၊ ဘာမွလဲ ေမးမရဘူး။ ေမးလုိက္စမ္းပါဦး၊ ဘာေၾကာင့္လဲဆုိတာ သိရေအာင္...."
         
".....သူက ကုသုိလ္မရေသးလုိ႔ ေစာင့္ေနတာတဲ့ ဘုန္းႀကီး..."
          စကားျပန္က ရွင္းျပသည္။
          ဟုိက္......ကိုယ့္နဖူးကုိ လက္၀ါးနဲ႔ ရုိက္မိသည္။ ေမာင္ရွိန္းေဗြတစ္ေယာက္ အသား ကင္မ်ားလာပုိ႔ၿပီး ဘာေၾကာင့္တစ္ေနကုန္ ေစာင့္ေနတယ္ဆုိတာ ခုမွ သိရေတာ့သည္။
          ေမာင္ရွိန္းေဗြက ကုသုိလ္ဆုိတာကုိ ခုမွ ၾကားဘူးသူ။ ကုသုိလ္ဆုိတာ....ျမင္ရတဲ့အရာ ၀တၳဳတစ္ခုခုဟု ထင္ေနသူ။ ကုသုိလ္ဆုိတာ ခု မရေသးဘူး။ ေနာင္ၾကာမွ ဒါမွမဟုတ္ ေနာင္ ဘ၀ေရာက္မွ ရမွာဟု ရွင္းျပလုိက္လွ်င္လည္း လက္ငင္းေကာင္းက်ိဳးခ်မ္းသာ မေပးဘူးလားဟု ေမးလာစရာ ရွိသည္။ အဲသလုိ ေျပာရန္လည္း မသင့္။
          စကားျပန္မွတစ္ဆင့္ ေမာင္ရွိန္းေဗြ နားလည္းေအာင္ ဘယ္လုိ ရွင္းျပလ်င္ ေကာင္း မလဲ...ဟု ေတြးေနမိသည္။ အလွည့္က် မႏြဲ႔စတမ္းဟု ႏွလုံးသြင္းကာ ႀကိဳးစား၍ ရွင္းျပ လုိက္သည္။
         
          ".....ဒကာ.....ခင္မ်ားကုိ နားလည္ေအာင္ အရင္ရွင္းျပမယ္။ ၿပီးမွ ဒကာေတာ္က ႀကိဳးစားၿပီး ေမာင္ရွိန္းေဗြကုိ သေဘာေပါက္ေအာင္ ျပန္ရွင္းျပလုိက္..."
       
          နိဒါန္းပ်ိဳးလုိက္သည္။ လည္ေခ်ာင္းရွင္းကာ အလြယ္ကူဆုံး ေ၀ါဟာရမ်ားနဲ႔ ရွင္းျပ လုိက္သည္။  
         
          ေပးလွဴတယ္ဆုိတာ မိမိပစၥည္းကို စြန္႔လြတ္ျခင္းျဖစ္တယ္။ မိမိပစၥည္းကုိ စြန္႔လြတ္ဖုိ႔ဆို တာ ပစၥည္းေပၚမွာ တြယ္တာေနမယ္၊ ႏွေျမာေနမယ္ဆုိရင္ စြန္႔လြတ္ခ်င္မွာ မဟုတ္ဘူ။ စြန္႔ လြတ္၀ံ့မွာ မဟုတ္ဘူး။ စြန္႔လြတ္တယ္ဆိုတာ တကယ္ေတာ့ မိမိပစၥည္းေပၚမွာ တြယ္ တာကပ္ၿငိေနတဲ့ ေလာဘကုိ စြန္႔လြတ္ျခင္းျဖစ္တယ္။ အဲဒါဟာ ေလာဘကုိ ပယ္သတ္တာပဲ။ အဲ သလုိ ေလာဘကုိ ပယ္သတ္ႏုိင္၊ ပယ္သတ္ႏုိင္လာရင္ ေလာဘေတြ နဲနဲသြားမယ္။ ေလာဘေတြ နဲနဲ သြားရင္ ပစၥည္းေပၚမွာ တြယ္တာမႈ၊ စုိးရိမ္ပူပန္မႈေတြ ေလွ်ာ့ေလွ်ာ့သြားမယ္။ အဲသလို စိုးရိမ္ ပူပန္မႈေတြ ေလွ်ာ့ေလွ်ာ့သြားရင္ စိတ္ထဲ ေအးလာမယ္။ စိတ္ေအးလာရင္ စိတ္ၾကည္လင္မယ္။ စိတ္ၾကည္လင္လာေတာ့ စိတ္ခ်မ္းသာလာမယ္။ အဲဒါ ကုသုိလ္ရတာပဲ.....ဒကာ။
       
          "...အဲဒါ ခုခ်က္ခ်င္းရတဲ့ ေကာင္းက်ိဳးခ်မ္းသာေတြပဲ။ ေနာင္ဘ၀မွာလည္း ေကာင္းက်ိဳး ခ်မ္းသာေတြ ရလာအုံးမွာပဲ..."
         
          ထပ္ရွင္းျပလုိက္တယ္။
          သူတုိ႔ အခ်င္းခ်င္း ခ်င္းစကားနဲ႔ အျပန္အလွန္ ေျပာေနသံေတြ ဆူညံေနသည္။ ေမာင္းရွိန္းေဗြ မ်က္ႏွာအကဲခတ္ရတာ ေက်နပ္အားရပုံ မေပၚ။
          ညကမၺလာ ၀တ္ရုံလႊာက ခ်င္းေတာင္တန္းကုိ ခပ္ၾကမ္းၾကမ္း လႊမ္းၿခံဳသြားေလၿပီ။ ရင္ ထဲက အပူက အျပင္ဘက္ အေအးဒဏ္ကုိ တန္ျပန္တုိက္စစ္ဆင္ေနေလေရာ့သလား ...........
          ထင္ရႈးမီးေရာင္ မႈံျပျပေအာက္က ေမာင္းရွိန္းေဗြမ်က္ႏွာမွာ နီၾကန္႔ၾကန္႔နဲ႔ အဆီျပန္ေန သည္။ ေမာင္ရွိန္းေဗြက ကၽြႏုိပ္အား စုိက္ၾကည့္ၿပီး တစ္ခုခုေျပာလုိက္သည္။ စကားျပန္က.......
          ".....ခရစ္ယာန္ေတြလာရင္ သူတုိ႔ကုိ ေပးဖုိ႔၊ လွဴဖုိ႔ မေျပာဘူး။ ငါတုိ႔ကုိ သူတုိ႔ကခ်ည္း ေပးတာ။ ဒုိ႔က ဒါေၾကာင့္ သူတုိ႔ကုိ သေဘာက်တယ္..တဲ့။ ခု ဘုန္းႀကီးတုိ႔က မေပးဘဲနဲ႔ ေတာင္းေနတာလား၊ လွဴခုိင္းေနတာလား ...................လုိ႔ သူက ေမးေနတယ္ ဘုန္းႀကီး..."
          အရႈိက္ထိသြားသည္။ စိတ္ထဲ ေထာင္းကနဲ ျဖစ္သြားသည္။ သူတုိ႔က ဘယ္ေလာက္ထိ လွဴႏုိင္လုိ႔လဲ.......
          မာန္မာနနဲ႔ စပ္ယွဥ္တဲ့ ခံျပင္းခ်က္ အေတြးတစ္ခ်က္က ဓားထက္ထက္နဲ႔ စင္းသလုိ ေစတနာလႈိင္းေတြကုိ အပုိင္းပုိင္း ျပတ္သြားေစသည္။
          "...စိတ္ရွည္ ဇြဲသန္၊ သည္းညည္းခံ၊ ျပဳရန္သာသနာ မဟုတ္ေလာ..........."
သတိျပန္၀င္လာသည္။ ဟုတ္ပါသည္။ သူတုိ႔ဘ၀ေတြက လြန္စြာ ႏွိမ့္က်လြန္းေတာ့ ကူညီ သူကုိ တမ္းတမိတာ သဘာ၀က်ပါတယ္။ ေက်းဇူးတရားကုိ သိတတ္ေသာ္လည္း ျပန္လည္ မေပးဆပ္ႏုိင္တဲ့ဘ၀မ်ိဳးေတြ ျဖစ္ေနမွာပါပဲ....ဟု ကရုဏာအေျခခံတဲ့ ဆင္ျခင္တုံတရားမ်ား တဖြားဖြား ေပၚလာသည္။
          တကယ္ေတာ့ သူတုိ႔အားလုံးဟာ ေမာင္ရွိန္းေဗြလုိပဲ ကုသုိလ္မရေသးလုိ႔ ေစာင့္ေနၾက သူေတြပါတကား.............................  
         
ခ်င္းေတာင္သာသနာျပဳခရီး အေတြ႕အႀကံဳအမွတ္တရ  
       

Friday, November 2, 2012

သုံးခ်ိဳးတစ္ခ်ိဳး အလွမ်ား



၁။ ၀ါေတာ္ႀကီးတာက ငွက္ပစ္ေတာင္
၂။ တန္ခိုးႀကီးတာက ေရႊစည္းခုံ
၃။ ထုထည္ႀကီးတာက ဓမၼရံႀကီး
၄။ စြယ္ေတာ္စတာက ေလာကနႏၵာ
၅။ ျပစ္မွားမိတာက ကန္ေတာ့ပလႅင္
၆။ နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီေကာင္းတာက စူဠာမဏိ
၇။ ဆုေတာင္းျပည့္တာက အလုိေတာ္ျပည့္
၈။ ထီးလည္းလုိ မင္းလည္းလုိ ထီးလုိမင္းလုိ
၉။ အႏုပညာလက္ရာေျမာက္တာက အာနႏၵာ
၁၀။ သမုိင္းဂုဏ္ေဆာင္ တုရြင္းေတာင္
၁၁။ ဗ်ာဒိတ္ေတာ္ေဆာင္ တန႔္ၾကည္ေတာင္
၁၂။ ငါးဆူဗုဒၶ ဓမၼရာဇက
၁၃။ ထူးထူးျခားျခား ျပႆဒါး
၁၄။ အဆုံးဘိတ္မွာ သရပါ
ၾကည္ညိဳဖြယ္ရာ ပုဂံလက္ရာ.......................

          ကေလးငယ္မ်ားက ဘုရားဖူးလာသူတုိ႔အား လုိက္လံရွင္းျပရင္း ေနာက္ဆုံးမွာ အထက္ က ကဗ်ာေလးကို ရြတ္ျပေနသည္။
          ဒီလုိ လုိက္ရွင္းျပတဲ့ ကေလးငယ္ေလးေတြကုိ ေရႊစည္းခုံနဲ႔ ငွက္ပစ္ေတာင္မွာ ေတြ႔ရ သည္။ သူတုိ႔ ေက်ာင္းေနအရြယ္ေလးေတြပါ့လား........ဟု ခန္႔မွန္းၾကည့္မိသည္။

"ေက်ာင္းမေနႏုိင္ၾကဘူး ထင္ပါရဲ႕........."
          ကရုဏာစြက္တဲ့ နာက်င္ခံခက္ အေတြးတစ္ခ်က္က ပုဂံေနပူရွိန္ေအာက္ ေမႊေနာက္သြားသည္။
          "..ဒီက ဘုန္းဘုန္းႀကီး၊ အကုိႀကီး၊ အမႀကီးတုိ႔ ေနာက္တစ္ခါလာရင္ သိန္းထီႀကီး ေပါက္ ၿပီး ကုိယ္ပုိင္ကားလွလွေလးနဲ႔ ျပန္လာႏုိင္ပါေစလုိ႔ သားသားတုိ႔ သမီးတုိ႔ ဆုေတာင္းေပး လုိက္ပါတယ္ေနာ္...."
          "သမီးတို႔ ဒီနားကေန ဆက္ၿပီး လုိက္လုိ႔ မရလုိ႔ ဒီမွာပဲ ေနခဲ့ေတာ့မယ္..."

ေဂါပကေတြနဲ႔ ေ၀းရာတြင္ သူတုိ႔ ခ်န္ေနခဲ့ၾကသည္။ မိမိနဲ႔ ပါလာတဲ့ ခ်င္းေတာင္တန္းမွ တပည့္ေတြကို ၾကည့္ၿပီး သက္ျပင္းတစ္ခ်က္ ခ်မိသည္။ သူတုိ႔ကုိ ေျမျပန္႔မွာ ဘ.က ေက်ာင္းေတြ ထားေပးတာေတာင္မွ မိမိအေနနဲ႔ သိပ္မပံ့ပုိးႏုိင္ေသးေပ။ သီတင္းက်ြတ္ေက်ာင္း ပိတ္တုံး သူတုိ႔တေတြအား ပုဂံဘုရားမ်ားကို အားပါးတရ ဖူးေမွ်ာ္ပါေစေတာ့ဟု ႏွလုံးပိုက္၍ အကုန္အက်ခံကာ လုိက္လံျပသလုိက္တယ္။
          သူတုိ႔သည္ ဘုရားမ်ားကုိလည္း အားပါးတရ ဖူးေမွ်ာ္ၾကသည္။ ဘုရားေစ်းတန္းမွ လက္ေဆာင္ပစၥည္းလွလွေလးေတြကိုလည္း အထူးေမွ်ာ္ၾကသည္။ ေစ်းႀကီးလြန္းလ်င္ အေၾကာင္းျပခ်က္ ေကာင္းေကာင္းရွာၿပီး ကားဆီ ခပ္သုတ္သုတ္ ႏွင္ရေတာ့သည္။
          ဘုရားဖူးလာသူမ်ား၊ လုိက္လံရွင္းျပသူမ်ား၊ ရုိးရာအေမြအႏွစ္အလွမ်ား၊ မိမိတပည့္ ေလးေတြရဲ႕ လွပလာမည့္ အနာဂတ္ပုရိပ္မ်ား၊ ခန္႔ျငားထည္၀ါလွတဲ့ ေစတီပုထိုးမ်ားရဲ႕ ပ်က္စီးယုိယြင္းလာမႈနဲ႔ မိမိတုိ႔ တစ္ေတြလည္း အနာဂတ္တြင္ ဒီလုိပဲ သခၤါရတရားေတြနဲ႔ နိဂံုးခ်ဳပ္ရမွာပါလား.....ဟု အလွေပါင္းစုံကုိ ခပ္ျဖန္းျဖန္း ၿခဳံငုံသုံးသပ္ေနမိသည္။ ၀န္းက်င္ အလွမ်ားကုိ ေရာသမေမႊၾကည့္ေနမိသည္။
          
 "ဘုန္းဘုန္း တပည့္ေတာ္တုိ႔ ဆုိင္ကုိ ဆြမ္းဘုန္းေပးဖုိ႔၊ အေအးဘုန္းေပးဖုိ႔ ၾကြပါဦးဘုရား........"

          မဂၤလာရွိတဲ့ အသံက အေတြးေတြကုိ ေဘာင္ခပ္လုိက္သည္။ ဗူးဘုရားညာဘက္က မမုိးမုိးထမင္းဆုိင္မွ အသိဒကာမမ်ားရဲ႕ ပင့္ဖိတ္သံ။
          အတိက္ကို လွန္ေနတဲ့ အေတြးေတြနဲ႔ အနာဂတ္ဆီ ပ်ံေနတဲ့ ပစၥဳပၸန္အသံဗလံေတြက သုံးခ်ိဳးတစ္ခ်ိဳး (သုိ႔မဟုတ္) သရီးအင္၀မ္းတစ္ခြက္ထဲတြင္ စုံၿပဳံေနသည္။
          ေၾသာ္ ရသစုံ အလွျမင္ကြင္း ပုဂံရဲ႕ ရႈခင္းေတြပါလား............